برنج ایرانی , برنج قهوه ای ، برنج فیبر دار

میزان مصرف برنج و رابطه آن با چاقی

میزان مصرف برنج و رابطه آن با چاقی

کارشناسان مجله خبری یاس شمیم ، در این خبر به بررسی میزان مصرف برنج و رابطه آن با چای می پردازند.  به گزارش این مجله خبری ، نوع و مقدار برنج مصرفی رابطه مستقیمی با چاقی دارد. در ادامه این خبر با ما همراه باشید.

میزان و نوع مصرف روزانه برنج ( فیبردار و بدون فیبر ) برمیزان افزایش وزن و چاقی تاثیرگذار است.

کالری و وزن

بدن شما اگر بیشتر از مقدار کالری که می‌سوزاند ، کالری دریافت کند باعث چاق شدن بدنتان می شود.

اما شما می توانید با کنترل میزان مصرف برنج ( با محاسبه کالری مصرفی )  کالری دریافتی خود را محاسبه کنید.

کالری در برنج

کالری دریافتی شما از برنج سفید و قهوه‌ای (سبوس دار) کمی تفاوت دارد. شما از یک فنجان برنج پخته سفید ۲۰۵ کالری و از همین میزان برنج قهوه‌ای ۲۱۶ کالری انرژی دریافت خواهید کرد. اگر مقدار برنج مصرفی خود را کمی کاهش دهید می‌توان گفت برنج ماده‌ای نیست که بتواند تمامی کالری مصرفی روزانه شما را به خود اختصاص دهد و شما را از هدفتان دور کند.

فیبر و وزن

وقتی وارد رژیم غذایی کاهش وزن می‌شوید متوجه خواهید شد که نوع کربوهیدرات‌هایی که مصرف می‌کنید متفاوت است. تحقیقات نشان داده است که افرادی که فیبر بیشتری مصرف می‌کنند در کنترل وزن خود موفق ترند.

غلات تصفیه شده مانند برنج سفید باعث بالارفتن میزان قند خون شده و شما زود به زود احساس گرسنگی خواهید کرد. همچنین خوردن فیبر بیشتر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش خواهد داد.

فیبر در برنج

برنج قهوه‌ای از جمله غلات کاملی است که فیبر طبیعی داخل خود دارد. هنگامی که دانه برنج برای تولید برنج سفید فرآوری می‌شود سبوس خود را از دست داده و دیگر یکی از غلات کامل محسوب نمی‌شود. سبوس و جوانه حاوی فیبر و بسیاری دیگر از مواد مغذی دیگر است.

برنج سفید را می‌توان با ویتامین و مواد معدنی غنی کرد، اما نمی‌توان به آن فیبر اضافه کرد. هر دو نوع برنج در یک فنجان ۴۵ گرم کربوهیدرات دارند، اما برنج سفید فقط ۶ دهم گرم فیبر دارد در حالی که برنج قهوه‌ای دارای ۳ گرم و نیم فیبر در یک فنجان است.

مقدارمصرف برنج چقدر باید باشد؟

اگر تحرک شما کم است و مقدار زیادی برنج سفید و یا دیگر کربوهیدرات‌های تصفیه شده مصرف می‌کنید، باید انتظار افزایش وزن خود را داشته باشید.

استفاده دو وعده برنج در هفته به سلامتی بدن شما کمک خواهد کرد. به جای استفاده از برنج نان مصرف کنید. مصرف نان، خصوصاً نان‌های سبوس دار، برای حفظ سلامت بدن و کارکرد مناسب آنزیم‌های گوارشی بهتر است.

تا حد امکان از خورد برنج دودوی خودداری نمایید . این برنج ها بر اثر سوختن چوب های نامناسب که دارای ترکیبات سرطان زاست  دودی می شوند.

منبع: شهر خبر

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *